Rynek Infrastruktury
– Wypowiedź ministra Nowaka w sprawie odstąpienia od budowy obwodnic wielu miast, a szczególnie naszego miasta, było dużym zaskoczeniem, ponieważ po wielu latach udało się zakończyć procedury administracyjne do uzyskania pozwolenia na realizację tej inwestycji – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” burmistrz Góry Kalwarii.
– Obwodnica dla Góry Kalwarii jest wręcz niezbędna, ponieważ cały ruch w kierunku południowym na Kozienice, Sandomierz odbywa się drogą krajową nr 79 przez nasze miasto. Budowa obwodnicy nie tylko wpłynie na poprawę bezpieczeństwa drogowego ale uchroni jedyny w skali kraju układ urbanistyczny, degradację budynków, jak również zapobiegnie katastrofie ekologicznej i budowlanej na odcinku ul. Wojska Polskiego czyli osuwaniu się skarpy wiślanej – oznajmia Zieliński.
Burmistrz mówi, że od wielu lat prowadzone są rozmowy z posłami reprezentującymi rejon na rzecz poparcia tej drogowej inwestycji, a szczególnie zaangażowany w ten temat jest obecny wicepremier Janusz Piechociński.
– Rada Miejska mając na uwadze jak ważne jest to przedsięwzięcie dla całego miasta, jak również gminy, powołała Doraźną Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Komunikacyjnych w mieście i gminie Góra Kalwaria, która wraz z mieszkańcami zorganizowała już dwukrotnie akcje blokady ronda na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 79 i nr 50, co zapewne dotarło do naszych decydentów – informuje portal „rynekinfrastruktury.pl” Dariusz Zieliński i dodaje, że akcja ta była połączona ze zbieraniem podpisów osób domagających się realizacji inwestycji.
Burmistrz nie ukrywa, że jeśli stanowisko Ministerstwa Transportu w kwestii obwodnicy Góry Kalwarii nie zmieni się, mieszkańcy zostaną zmuszeni do podobnej akcji w niedalekiej przyszłości. Realizacja tej inwestycji zwiększyłaby bezpieczne poruszanie się po mieście oraz otworzyłaby nowe tereny inwestycyjne, co, jak mówi Zieliński, jest nie bez znaczenia dla rozwoju gminy.
Z Ministerstwa Transportu zaczęły płynąć sygnały o możliwości powierzenia budowy obwodnic władzom województw, przy współfinansowaniu ze środków europejskich. – Finansowanie z budżetu województw tak znaczących inwestycji nie tylko dla regionu, ale całego kraju, nie jest do końca dobrym rozwiązaniem – uważa burmistrz Góry Kalwarii. – Tym bardziej, że województwo mazowieckie odprowadza znaczne kwoty tzw. „janosikowego” – dodaje.
Dariusz Zieliński przypomina, że województwo ma w planach realizację i finansowanie budowy drogi 742 „bis” jako obwodnicy Konstancina wzdłuż Wisły do projektowanej drogi krajowej nr 79. – Bez centralnego finansowania budowy naszej obwodnicy na pewno jej realizacja przesunie się w dalszą perspektywę – mówi z żalem burmistrz Zieliński.
Góra Kalwaria nie jest jedynym miastem, które może zapomnieć na jakiś czas o swojej obwodnicy. Olsztyn, Suwałki, Niemodlin i Kędzierzyn-Koźle zabiegając o tak ważne i potrzebne im drogi posuwają się do działań, które mają skłonić ministra Nowaka do zmiany decyzji w sprawie rezygnacji z budowy obwodnic. Powszechne staje się wprowadzanie zakazu wjazdu ciężarówek do miast, a nawet szantaże grożące utrudnieniami w budowie innych obwodnic.